29 mai 2013

Imi place BMW dar imi permit doar Logan

Nu mai scrisesem de mult timp pe blog, din lipsa de timp si dintr-o anumita retinere. Mai publicasem unele articole si am primit si unele comentarii care criticau, din ce inteleg eu, profunzimea redusa a ideilor exprimate. Mi-am asumat critica si mi-am spus ca mai degraba incerc sa capat profunzime inainte de a mai posta ceva. O discutie de zilele trecute si reflectii din ultima vreme m-au incurajat sa revin. 

Nu trebuie sa fiu un jurnalist sau scriitor ca sa exprim unele idei. Nu mi-am propus acest lucru, cel mai probabil nici nu este posibil. Pe de alta parte, scopul meu nu este sa fac un expozeu academic al unor idei pe care le descopar. Sunt scriitori si filosofi care fac acest lucru. Un BMW este foarte bine finisat, cu o multime de sisteme sofisticate, cu un motor rafinat, puternic. Dar daca nu-mi pot permite un BMW, pot ajunge la Ploiesti si cu un Logan. Nu as lua un Trabant.

Problema pe care o vad este ca limbajul sofisticat, complexitatea ideilor, argumentatia elaborata fac ca idei valoroase sa circule in aceasta forma intr-un cadru limitat. In acelasi timp, idei populiste sau pur si simplu daunatoare se raspandesc mult mai rapid si prind la publicul larg pentru ca par mai simple, mai usor de inteles desi le lipseste in mod real consistenta si sunt promovate mult mai agresiv. Andrei Plesu sau Neagu Djuvara au cu siguranta mai multe de spus si mai interesante, dar probabil Becali are audienta mai mare.

Scrisul este o metoda de clarificare a ideilor personale. Agenda publica este pana la urma o piata de idei si initiative, unde exista vanzatori, ca se numesc politicienti, scriitori, jurnalisti sau asociatii sau partide, care incearca sa vanda in functie de capacitatile proprii de promovare si influentare. Cumparatorii sunt publicul larg, consumator de informatie si votant. De aceea, a incerca sa promovezi niste idei inseamna a incerca sa-ti faci auzita vocea, sa vinzi si tu ceva pe piata ideilor, lucru la care ai tot dreptul. Succesul depinde de cati consumatori gasesc ideile pe care le vinzi.

Nu trebuie sa aspir a ajunge un Plesu sau Djuvara pentru a pune in scris niste idei, chiar de o maniera mai simplista, dar pe care le consider corecte si care sa invite la reflectie. Nu mi-am propus sa devin un vanzator profesionist, specializat de idei. Dar mi se pare important sa incerc sa impartasesc cu altii, intr-o maniera simpla, accesibila astfel de produse, adica idei, pe care le-am cumparat la randul meu de la altii. Daca descopar ca sunt mai multi care au aceleasi idei, atunci efortul meu este rasplatit.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu