Acest enunt
aparent simplu ascunde mai multe aspecte fundamentale care merita comentate si
intelese.
"Reintregire"?
Termenul denota o retorica manipulativa. Se presupune implicit ca bugetarilor
li s-a luat din salariul meritat si acum este o datorie morala sa li se dea
inapoi ce li s-a luat. Si nu oricand, ci pana la 1 iunie, adica inainte de
alegerile locale, pentru ca bugetarii sa voteze cu "reintregitorii".
Nu contest
faptul ca marea masa a bugetarilor au salarii foarte mici. Dar nu aceasta este
problema fundamentala, ci ca sunt prea multi. Nu am la indemana statistici, dar
toti am stat la coada la un ghiseu al adiministratiei financiare ca sa putem
observa ineficienta structurala, genetica in domeniu. Nu putem plati mai scump
o activitate ineficienta. Singura solutie pentru cresterea salariilor este
restructurarea si reducerea masiva si reala a aparatului birocratic al
statului. Cu un numar de bugetari redus se pot plati salarii individuale mai
mari fara o presiune suplimentara asupra singurului generator autentic de
resurse pentru sustinerea acestora, anume sectorul privat.
Nu pomeneste
nimeni despre o asemenea masura. Dimpotriva, retorica "reintregirii"
ne duce cu gandul doar la cresterea salariilor, nicidecum la scaderea numarului
de bugetari.
Ce ne
demonstreaza aceasta retorica? Lipsa unei preocupari reale de eficientizare a
birocratiei metastazice, eludarea problemelor reale. Ramane probabil doar
"obiectivul" electoral.
Mergand in
profunzime, lucrurile sunt si mai grave. Ministerul Finantelor raporteaza
aproape saptamanal vanzarea de noi obligatiuni si noi licitatii pentru imprumuturi.
Ce arata acest lucru? Ca platim pensiile si salariile bugetarilor din
imprumuturi pe care trebuie sa le ramburseze copiii nostri, pentru ca
impozitele platite nu ajung pentru salarii si pensii. E ca si cum la noi acasa
ne-am imprumuta in fiecare zi sa cumparam mancare si sa platim lumina.
Si atunci de
unde se vor onora promisiunile de "reintregire"? Cel mai probabil din
noi imprumuturi de la generatiile viitoare.
In lipsa unei
viziuni pe termen lung pentru a avea un excedent bugetar, adica veniturile din
impozite sa acopere integral cheltuielile statului, vom evolua mai incet sau
mai repede catre un deficit bugetare nesustenabil a la Europa. Un scenariu
probabil va fi o inflatie masiva care va transfera avutie de la cei care vor
avea, adica tot cei care muncesc, la cei care au datorii, adica statul. Cu alte
cuvinte, statul da acum unora, ca sa ia mai tarziu de la toti prin inflatie.
De ce inflatie?
E greu pentru un guvern sa declare un default. In schimb, solutia tiparirii de
bani, deci a generarii de inflatie, este mult mai acceptabila politic si mai
greu de inteles de alegatori.
Ajungem aici la
o problema etica: politicienii promit ca dau ceea ce nu au iar receptorii
acestor tranchilizante electorale, trecand peste intuitia care le spune ca
promisiunile sunt desarte, se amagesc ca poate merge si asa. O asociere in
frauda copiilor nostri.
Se vehiculeaza
argumentul ca ianuarie a aratat o crestere economica, desi februarie este pe
minus, dar speram la mai bine in martie si in trimestrul doi. Ne putem gandi la
o abordare hazardata: nu putem angaja cheltuieli viitoare care vor fi recurente
la primul semn pozitiv, cu atat mai mult cu cat 2012 nu este privit nu optimism
in aceasta parte de lume.
In rezumat: nu
conteaza ca abordarea este incorecta sau ca nu avem de unde, numai sa dam ca
vine 1 iunie si nu mai este mult pana la alegeri. Ce se intampla mai tarziu nu
ne mai priveste, chiar daca traseul pe care ne inscriem seamana cu al Greciei.
Trecand peste
cele de mai sus, oare problema salariilor bugetarilor este directia cea mai
buna in care guvernul isi poate cheltui energia? Acesta este cel mai important
subiect pe agenda societatii noastre astazi?
Obiectivele
guvernului trebuie sa fie in sfera asigurarii unui cadru de reglementare clar
si simplu care sa stimuleze activitatea economica a sectorului privat; a
functiunilor comune ale societatii - securitate, justitie etc. in conditiile
unui aparat minimal. De aceste lucruri beneficiaza toata lumea si sunt baza
unei societati si economii sanatoase si echilibrate.
Ce ne arata
initiativa "reintregirii"? O preocupare pe termen scurt pentru o categorie
specifica de cetateni votanti, necum in beneficiul tuturor, ba dimpotriva, in paguba pe
termen lung a societatii.
Care este
motivul oficial al initiativei? Economia nu creste daca nu creste consumul si
ca atare trebuie stimulat consumul. Argumentul este fals deoarece consumul in
absenta productiei indigene de bunuri si servicii nu face decat sa amplifice
dezechilibrele, adica ne vom imprumuta mai mult pentru a consuma mai mult. Este
o reeditare a asa-zisului boom de pana in 2008, cand s-a consumat in mod
nesustenabil pe credit. Nota de plata a venit cand creditul s-a blocat iar
cursul de schimb a crescut masiv si a erodat puterea de cumparare autohtona. Cresterea
puternica a creditelor neperformante din bilanturile bancilor este o buna
dovada.
Reducerea
impozitarii, pentru a lasa mai multi bani mediului privat pentru a investi si a
produce marfuri si servicii este solutia corecta. Mai multa productie care
poata fi vanduta profitabil in piata inseamna mai multa activitate, mai multi
oameni angajati care vor avea mai multa putere de cumparare pentru bunuri si
servicii. Acest mecanism va putea absorbi si angajatii in exces din sectorul public.
Productia
genereaza crestere economica reala si sustenabila, consumul in absenta
productiei determina doar iluzii pe termen scurt si costisitoare pe termen
lung.
Mai multe luari de pozitie de acest fel sunt necesare: ieri Parlamentul a hotarat deja ca urmeaza cresteri de salarii la bugetari...
RăspundețiȘtergereEste o greva fiscala solutia? :)